Toteutimme alkuvuodesta 2022 asiakastyytyväisyyskyselyn, jossa selvitimme käyttäjiemme mielipiteitä palvelua kohtaan ja toiveita tulevaisuuden kehitykselle. Vuosittaisella kyselyllä haluamme osallistaa käyttäjiämme palvelun kehitykseen. Kaikki kyselyn vastaajat olivat palveluun joko melko tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä. Parannettavaa nähtiin erityisesti sivuston hakutoiminnoissa ja uusia avoimen tiedon (datan) julkaisuja toivottiin lisää.
Palvelua hyödynnetään monipuolisesti
Avoindata.fi-palvelua käytetään kyselyn mukaan eniten palvelussa olevan avoimen datan hyödyntämiseen sekä tiedon etsimiseen avoimesta datasta. Lisäksi palvelusta etsitään tietoa avoimen datan hyödyntämisestä ja avoimeen dataan liittyvistä tapahtumista. Tapahtumasivumme on ollut osittain koronan takia hiljainen. Jos tiedät avoimeen dataan liittyvän tapahtuman ja haluaisit jakaa sen muillekin, ilmoita tapahtumasta meille, niin lisäämme sen sivuillemme.
Tänä vuonna kyselyyn vastaajissa korostui julkisen sektorin työntekijät. Ensi vuonna pyrimme suuntaamaan kyselyä laajemmin myös palvelun muille asiakasryhmille.
Palvelu ja sen käytettävyys saivat kiitosta
Kaikki vastaajat olivat joko melko tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä sekä avoindata.fi-palveluun että sen helppokäyttöisyyteen. Kaikki palvelun toiminnot koettiin pääasiassa hyödyllisiksi.
Keräsimme samalla palautetta maaliskuussa julkaistusta Tiedon jakamisen toimintamallista, johon vastaajat olivat myös pääosin tyytyväisiä. Annetun asiakaspalautteen perusteella toimintamalli koettiin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. Kehityskohteina nousi tarve kehittää sisältöä kevyemmäksi ja helpommin ymmärrettäväksi. Otamme annetun palautteen huomioon, kun julkaisemme tiedon jakamisen toimintamallista toisen version syksyllä. Tulossa on muun muassa kieliversiot ruotsiksi ja englanniksi sekä tiivistelmä, joka tarjoaa kevyemmän tavan tutustua toimintamallin sisältöön.
Datan löytämisen toivottaisiin olevan helpompaa
Parannettavaa olisi vastaajien mukaan erityisesti datan hakutoiminnoissa. Vastaajat toivoivat muun muassa ominaisuutta parhaiden aineistojen löytämiseen sekä aakkosellista valikkoa aineistoista. Suosituimpien aineistojen löytämisessä voi auttaa tilastosivulta löytyvä lista palvelun eniten katsotuista tietoaineistoista. Parannuksia palvelun hakuun on suunnitteilla loppuvuodeksi. Parannamme suomenkielistä hakua ja lisäämme SPARQL-haun, jota on meiltä asiakaspalautteessa toivottu.
Vastaajat toivoivat myös uusia datan julkaisuja ja lisää datan tuottajia palveluun. Suomessa kuitenkin lainsäädännön mukaan jokainen viranomainen päättää omien tietoaineistojensa avaamisesta. Ainoan poikkeuksen tähän tulee tekemään avoimen datan direktiivin arvokkaiden tietoaineistojen kategoriat, jotka on säädetty avattavaksi jokaisessa maassa. Avoindata.fi-palvelu kannustaa organisaatioita avaamaan tietoaineistoja ja tarjoaa valmiin ja maksuttoman alustan datan julkaisuun. Lisäksi palveluissa on julkaistu runsaasti tukimateriaalia avaamisen tueksi. Viime aikoina esimerkiksi Kela ja Turku ovat julkaisseet paljon uusia aineistoja, joihin kannattaakin käydä tutustumassa.
Vastauksia hyödynnetään kehityksessä
Suuret kiitokset kaikille kyselyyn osallistuneille! Vastaukset otetaan huomioon palvelun kehityksen suunnittelussa ja nykyisen kehityksen priorisoinnissa. Kerromme uusista ominaisuuksista Twitterissä @avoindatafi sekä avoindata.fi:n Ajankohtaista-osiossa.
Teetämme uuden asiakastyytyväisyyskyselyn ensi vuonna. Voit lähettää palautetta läpi vuoden yhteydenottolomakkeella.
Vastausten yhteenveto julkaistaan avoimena datana palvelussamme alkusyksystä ja lisäämme linkin tuloksiin tähän artikkeliin.