I det här avsnittet beskrivs hurdant användarstöd organisationen kan erbjuda användarna av informationen och hur användarnöjdheten kan mätas.
Målet för organisationen som delar information är att användarna av information intresserar sig för informationen och börjar utnyttja den. Att enbart öppna information leder dock inte alltid till att informationen utnyttjas. För att öppnad information ska användas förutsätts
- aktiv kommunikation om informationens existens
- olika typer av stöd till användarna och
- insamling av respons från användarna.
Stöd till dataanvändarna och insamling av respons förbättrar interaktionen mellan organisationen och dataanvändarna och ökar sannolikt användningen av informationen. Responsen bidrar till exempel till att förbättra datakvaliteten och användbarheten.
Dataanvändarna måste kunna lita på att deras önskemål hörs och att data utvecklas användarorienterat. Därför är det bra om organisationerna förbereder sig på att svara på respons eller frågor från dem som använder informationen. Den utomstående responsens kvalitet och omfattning kan variera, men det lönar sig ändå att dra nytta av responsen – där kan också finnas värdefulla idéer.
Organisationen bör välja sådana responskanaler som är mest lämpliga för organisationen och dataanvändarna, med beaktande av organisationens resurser. I användarstödet kan man i mån av möjlighet utnyttja öppna responskanaler där alla kan se andras respons. Då kan alla dra nytta av responsen. Sådana kanaler underlättar skapandet av ett samfund med öppna data och främjar utnyttjandet av data. Samtidigt effektiviserar de arbetet, eftersom samma meddelanden och respons inte behöver besvaras flera gånger.
Sätt att erbjuda användarstöd
E-post är en enkel respons- och stödkanal. Det är viktigt att se till att responsen besvaras tillräckligt snabbt och högklassigt. Det kan vara bra att skapa en egen e-postadress för organisationens öppna data, till exempel med formatet avoindata@[organisation].fi.
I tjänsten avoindata.fi kan du för varje öppnad datamängd ange en administratör vars e-postadress det är bra att ange som e-postadress för din organisations öppna data. Administratören ansvarar för datamängdens innehåll och den respons som tas emot om datamängden. Om dataanvändarna till exempel stöter på problem i användningen av datamängden kan de skicka ett meddelande till administratörens e-postadress som fastställts i datamängdens metadata.
Flera dataportaler erbjuder en diskussionsspalt bland annat för kommentarer om datamängder. Syftet med diskussionsforumen är att vara en enkel kanal för diskussioner mellan dem som öppnar och utnyttjar data. Alla kommentarer är offentliga, dvs. alla dataanvändare kan se varandras kommentarer och diskutera sinsemellan. Detta underlättar både administratörens och användarens arbete, eftersom samma frågor då inte behöver ställas på nytt eller besvaras flera gånger. I diskussionsforumet kan dataadministratören också berätta om ändringar i data.
Exempel på utnyttjande av öppen källkod
Ett av de effektivaste sätten att stöda användningen av information är att ge ett exempel på dataanvändning som genomförts med hjälp av öppen källkod. Den som använder programmeringsgränssnittet sparar ofta tid när ett exempel på användning av gränssnittet har publicerats som öppen källkod.
Exempel på användningen av gränssnitt
Om du publicerar dina data med hjälp av gränssnitt är det bra att erbjuda dem som utnyttjar data ett exempel på programmeringsgränssnittets funktion. Exemplet hjälper utvecklaren framåt även när dokumentationen är bristfällig. Genom att presentera hur gränssnitten fungerar för applikationsutvecklarna får du också respons om hur de fungerar och hjälp med att utveckla gränssnitten.
Om stödbehovet är stort kan även telefonsupport vara till nytta. Kontaktuppgifterna ska vara lätta att hitta till exempel på organisationens webbplats, så att användarna lätt kan ta kontakt i problemsituationer. Om samma frågor ställs upprepade gånger kan det ibland vara nödvändigt att grunda en Vanliga frågor-del.
Användbara mätmetoder
I programtestningen används ett så kallat röktest i stora drag för att testa om programmet alls fungerar. På samma sätt kan data lämnas ut för granskning till utvecklaren, som snabbt kan säga om det är något grundläggande fel i publikationen. Då kan man snabbt korrigera enkla fel i publiceringsprocessen. Ofta lönar det sig också att röktesta en ny dataöppning med hjälp av dataanvändarna och be dem använda data på försök.
Mätning av användarnöjdheten
Det är bra om organisationen regelbundet mäter hur nöjda användarna är med de datamängder som organisationen delar, eftersom organisationen kan använda resultaten för att identifiera eventuella utvecklingsbehov. Samtidigt kan organisationen få information om hur den information de delar har utnyttjats.
Användarnöjdheten kan utredas till exempel genom att publicera en enkät i sociala medier där man frågar potentiella användare om vilken information de har utnyttjat, för vilket ändamål, hur ofta och om utnyttjandet har varit problemfritt. Om organisationen känner sina dataanvändare kan användarnöjdheten också utredas genom intervjuer.
Helsinki Region Infoshares enkäter om användarnöjdhet
Helsinki Region Infoshare har genomfört enkäter om användarnöjdhet med vilka man bland annat har frågat vad öppna data i HRI-tjänsten har använts till och i vilket format data helst skulle utnyttjas. Med hjälp av enkäten har HRI-tjänsten fått värdefull respons som beaktas i de fortsatta åtgärderna. Bekanta dig med resultaten från HRI:s enkät om användarnöjdhet år 2021 (på finska).